Idee i inspiracje
Jesteśmy szkołą krytyczną
Nasze idee
-
Sprzeciw wobec ostrej rywalizacji.
-
Szacunek dla godności każdej osoby ludzkiej i poszanowanie praw człowieka.
-
Życzliwość, tolerancja i wrażliwość wobec innych.
-
Przygotowanie do życia w społeczeństwie demokratycznym.
-
KsztaÅ‚towanie umiejÄ™tnoÅ›ci samodzielnego dziaÅ‚ania, niezależnego myÅ›lenia i odpowiedzialnoÅ›ci za wÅ‚asny rozwój.
Inspiracje pedagogiczne
Jacek Kuroń: o tym, dlaczego wybraliśmy Jacka Kuronia na patrona szkoły przeczytasz tu.
​
W refleksji i doÅ›wiadczeniu pedagogicznym Jacka Kuronia ważna wydaje nam siÄ™ ciÄ…gÅ‚a próba powiÄ…zania budowania zżytej wspólnoty z rozwojem indywidualnego poczucia sprawczoÅ›ci wobec Å›wiata. W „Walterowcach” (drużynach harcerskich prowadzonych m.in. przez Jacka Kuronia pod koniec lat 50) realizowano to m.in. poprzez bezpoÅ›redniÄ… dzieciÄ™cÄ… demokracjÄ™ i samorzÄ…dność, angażujÄ…ce wszystkich w podejmowanie decyzji, ale również w ich realizowanie. Wszystkie funkcje peÅ‚nione byÅ‚y rotacyjne przez każdego i każdÄ…, nawet najmniejsze i najmniej doÅ›wiadczone dzieci. Z funkcjÄ… wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ wÅ‚adza potrzebna do jej sprawowania. Bardzo istotna byÅ‚a również troska o najsÅ‚abszych czÅ‚onków grupy – ucieleÅ›niona w tzw. „prawie najmniejszego” - każące zwracać uwagÄ™ na to, by cel osiÄ…gali wszyscy razem. Wreszcie ważnÄ… cechÄ… wychowania Kuroniowskiego jest zwrócenie siÄ™ ku Å›wiatu, nawiÄ…zanie z nim twórczej wiÄ™zi, poznawanie go i zmienianie zgodnie z wyznawanymi wartoÅ›ciami. Tak rozumiane zainteresowanie i wrażliwość na Å›wiat wydajÄ… nam siÄ™ podstawowymi postawami, które szkoÅ‚a powinna ksztaÅ‚tować.
Janusz Korczak: polski pedagog, którego pomysÅ‚y wychowawcze sÄ… bardziej znane zagranicÄ… niż w Polsce, byÅ‚ teoretykiem i praktykiem dzieciÄ™cej samorzÄ…dnoÅ›ci i demokracji. W pracy Korczaka interesujÄ… nas zarówno instytucje mÅ‚odzieżowe, które pomagaÅ‚ budować, jak i troska o dobrobyt każdego dziecka, o „prawo dziecka do szacunku”. Punkt wyjÅ›cia myÅ›lenia Korczaka o edukacji, zakÅ‚adajÄ…cy, że nie ma w zasadzie zÅ‚ych dzieci, tylko bardzo skrzywdzone, doÅ›wiadczone przez życie, jest nam bliski. Wciąż rozważamy, na ile instytucje przez Korczaka proponowane, takie jak dzieciÄ™cy sÄ…d albo gazety stanowiÄ… dobre rozwiÄ…zania różnych problemów spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej i wspierajÄ… w istocie jej budowanie, i ta refleksja z pewnoÅ›ciÄ… inspiruje naszÄ… pedagogicznej refleksjÄ™.
SzkoÅ‚a w Summerhill Alexandra Neilla: to szkoÅ‚a wolnoÅ›ciowa powstaÅ‚a w latach 20 XX wieku i dziaÅ‚ajÄ…ca po dziÅ› dzieÅ„, oparta o zasady indywidualnej wolnoÅ›ci i bezpoÅ›redniej demokracji, w postaci cotygodniowych spotkaÅ„ caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci. InspirujÄ…cy, choć wcale nie bezproblemowy, wydaje nam siÄ™ nacisk kÅ‚adziony na indywidualny wybór, brak przymusu i dyscypliny: dzieci wybierajÄ… sobie tok zajęć, nie ma żadnych przymusowych lekcji. Nasza szkoÅ‚a bardzo różni siÄ™, w zamyÅ›le i w efekcie, od szkoÅ‚y w Summerhill, i to nie przypadkowo. WiÄ™kszy nacisk kÅ‚adziemy bowiem na wspólnotÄ™ i poznawanie Å›wiata, które nierzadko wymagajÄ… wysiÅ‚ku. Summerhill stanowi jednak dla nas odlegÅ‚y, ale ważny punkt odniesienia, w swoim pionierskim przeÅ‚amaniu szkolnej sztywnoÅ›ci i w wesoÅ‚ej żywioÅ‚owej spontanicznoÅ›ci.
Krystyna Starczewska: filozofka, nauczycielka, pedagożka, twórczyni I SLO „Bednarska”. Wiele osób uczÄ…cych u nas ukoÅ„czyÅ‚o „BednarskÄ…”, i pomimo niekiedy krytycznego stosunku do niej, fundamentalna dla nas jest idea Krystyny, iż szkoÅ‚a może, a wrÄ™cz powinna Å‚Ä…czyć przyjazny, podmiotowy stosunek do mÅ‚odego czÅ‚owieka z wymagajÄ…cÄ…, i dlatego rozwijajÄ…cÄ…, propozycjÄ… intelektualnÄ…. Dopiero dogÅ‚Ä™bne poznanie Å›wiata, zarówno materialnego, jak i idei pozwala odpowiednio korzystać z wolnoÅ›ci i autonomii, którÄ… szkoÅ‚a ma stwarzać.