Rekrutacja 2021/2022
Tematy prac
Piszecie jedna pracę na jeden wybrany z trzech zajęć rekrutacyjnych temat.
​
Termin oddawania prac to 21 marca 2021 r.
Prace należy wysłać na adres sekretari@bednarska.edu.pl
​
Bardzo prosimy o dokÅ‚adne sprawdzenie, które tematy sÄ… tematami dla Waszej grupy!
​
Osoby, które z różnych przyczyn braÅ‚y udziaÅ‚ w zajÄ™ciach z różnymi grupami, piszÄ… wybrany temat z tej grupy z którÄ… w danych zajÄ™ciach uczestniczyÅ‚y!
​
Praca powinna być napisana w oddzielnym pliku, czcionkÄ… 12, interliniÄ… 1,5, podpisanÄ… imieniem i nazwiskiem i opatrzonÄ… bibliografiÄ… artykuÅ‚ów wykorzystanych w pracy.
JĘZYK POLSKI
(tematy dla grupy 1 i 4)
-
Dlaczego Gregor Samsa i GÅ‚odomór niknÄ… i znikajÄ…, a siostra Gregor i pantera z klatki w cyrku majÄ… piÄ™kne, mÅ‚ode ciaÅ‚a?
-
OdmieÅ„cy i zwykli ludzie w opowiadaniach Kafki "Przemiana" i "GÅ‚odomór".
-
"Nie mogÅ‚em znaleźć potrawy, która mi smakuje. Gdybym ja znalazÅ‚, (...) najadÅ‚bym sie do syta, jak ty i wszyscy." "GÅ‚odomór" Kafki opowiadaniem o artyÅ›cie i sztuce.
(tematy dla grupy 2 i 3)
​
Spotkanie człowieka z kimś / czymś innym. Znajdź scenę w literaturze lub w filmie, ktora przedstawia udane lub nieudane spotkanie. Opowiedz tę scenę i zinterpretuj, zastanawiając się, czy można ją uznać za spotkanie, czy nie. Rozważ rzetelnie opowiedź na pytanie: dlaczego tak lub dlaczego nie?
FILOZOFIA
temat dla grup 1 i 2:
Czy jestem wolna _y? - i co miałoby to znaczyć?
tematy dla grup 3 i 4:
-
Wybierz przykład innego powszechnie uznanego "mitu" - jak Harari z "mitem o Peogeocie" - zdekonstruuj jego pochodzenie i znaczenie.
-
Wskaż podstawowe "mity" (pojÄ™cia / wartoÅ›ci), na których opiera siÄ™ Twoje życie
-
Jakie konsekwencje dla naszej wolności ma teza Harariego, że język ksztaltuje rzeczywistość? Czy czyni nas to niewoelnikami czasu i miejsca, w ktorych sie urodziliśmy? A może wręcz przeciwnie - jesteśmy wolni aby przekształcać świat i spoleczeństwo zgodnie z nieograniczonymi możliwościami języka?
WOS
tematy dla grup 1 i 4:
Teksty do tematów - pobierz plik1 i plik2
-
Po co jest w spoÅ‚eczeÅ„stwie szkoÅ‚a? Przeanalizuj krytycznie tj. wskazujÄ…c zarówno na cele jawne, jak i ukryte. Wskaż, które tych celów szkoÅ‚a realizuje najskuteczniej
-
.Przeanalizuj program ukryty szkoły w innym wymiarze niż ocenianie, np. nauczanie, program wychowawczy, przestrzeń albo wybrany przez Ciebie.
-
Opisz ukryty program oceniania w swojej dotychczasowej szkole (jeÅ›li byÅ‚eÅ›/aÅ› w różnych, to możesz je porównać). Nie opisuj swoich emocji, tylko odnieÅ› siÄ™ do definicji ukrytego programu i do uwag o ocenianiu zawartych w materiaÅ‚ach.
-
Jaki mógÅ‚by być wedÅ‚ug Ciebie dobry ukryty program szkoÅ‚y? I jaka ta szkoÅ‚a musiaÅ‚aby być? (PamiÄ™taj, żeby powiedzieć dla kogo albo z jakiego punktu widzenia.
tematy dla grup 2 i 3:
-
Porównaj protesty i/ lub oddziaÅ‚ywanie Black Lives Matter i wybranych przez Ciebie innych wspóÅ‚czesnych protestów (np.: Strajk Kobiet lub MÅ‚odzieżowy Strajk Klimatyczny).
-
Zanalizuj i oceń co osiągnął ruch Black Lives Matter przez 6 lat swojej działalności.
Uwaga możecie korzystać z różnych natomiast podrzucam wam kilka dla inspiracji:
Po polsku:
R. Korzycki "AmerykaÅ„scy „nÄ™dznicy” chcÄ… radykalnych zmian. Pokazujemy źródÅ‚a zamieszek w Stanach Zjednoczonych", okopress, 1.06.2020 https://oko.press/pokazujemy-zrodla-zamieszek-w-stanach-zjednoczonych/ .
J. Majmurek, "Black Lives Matter. KoÅ›ciuszko to mówiÅ‚ 250 lat temu", krytyka polityczna, 2.06.2020,
https://krytykapolityczna.pl/swiat/kosciuszko-wiedzial-ze-black-lives-matter-majmurek/
K. Puto, "Nie tylko Strajk Kobiet. Pandemia nie zabiła społeczeństwa obywatelskiego"
https://krytykapolityczna.pl/swiat/kaja-puto-czy-protesty-ktore-dzieja-sie-teraz-w-roznych-miejscach-swiata-maja-jakis-wspolny-mianownik/
Po angielsku:
"Stay Woke: Black Lives Matter Movement Documentary"
https://www.youtube.com/watch?v=eIoYtKOqxeU
BBC - "Black Lives Matter founders: We fought to change history and we won"
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-55106268